Hoe los je de foutcode 0x80070005: Toegang geweigerd op in Windows Server 2022
Er zijn verschillende manieren om de foutcode 0x80070005: Toegang geweigerd op te lossen in Windows Server 2022:
- Voer de applicatie uit als beheerder: Klik met de rechtermuisknop op de applicatie en selecteer 'Uitvoeren als beheerder' om verhoogde privileges te geven.
- Controleer de machtigingen: Zorg ervoor dat het gebruikersaccount de benodigde rechten heeft om toegang te krijgen tot het bestand of de map. Dit kan je doen door met de rechtermuisknop op het bestand of de map te klikken, 'Eigenschappen' te selecteren en vervolgens naar het tabblad 'Beveiliging' te gaan.
- Schakel Gebruikersaccountbeheer (UAC) uit: UAC kan soms toegang tot bestanden en mappen verstoren. Om het uit te schakelen, ga je naar Configuratiescherm > Gebruikersaccounts > Instellingen voor Gebruikersaccountbeheer wijzigen en schuif je de balk naar 'Nooit melden'.
- Schakel antivirussoftware uit: Antivirussoftware kan soms de toegang tot bestanden en mappen blokkeren. Probeer het tijdelijk uit te schakelen om te zien of dit het probleem oplost.
- Gebruik de Opdrachtprompt: Open de Opdrachtprompt als beheerder en voer de volgende opdracht uit: 'icacls [pad naar bestand of map] /grant [gebruikersnaam]:(F)' Dit verleent volledige toegang aan de opgegeven gebruiker.
- Controleer het eigendom van bestanden of mappen: Als een bestand of map eigendom is van een andere gebruiker, heb je mogelijk geen toegang. Om het eigendom te wijzigen, klik met de rechtermuisknop op het bestand of de map, selecteer 'Eigenschappen' en ga naar het tabblad 'Beveiliging'. Klik op 'Geavanceerd' en vervolgens op het tabblad 'Eigenaar'. Selecteer de gebruiker aan wie je eigendom wilt geven en klik op 'OK'.